Black Friday

31 oktober 2025
Av Olof Ström

Black Friday

Fredagen den 28 november 2025 markerar årets Black Friday, den numera självklara starten på julhandeln. Från att ha varit ett amerikanskt fenomen har Black Friday under det senaste decenniet blivit en av de största handelsdagarna i Sverige – både i butik och online.

Butiker och e-handlare över hela landet förbereder sig nu med kampanjer och rabatter som ofta sträcker sig över hela veckan, den så kallade Black Week. För konsumenterna innebär det stora möjligheter till besparingar, men också en risk för att lockas till impulsköp.

Enligt branschorganisationen Svensk Handel väntas svenska konsumenter i år spendera flera miljarder kronor under kampanjperioden. Elektronik, kläder och skönhetsprodukter är några av de mest eftertraktade kategorierna.

Black friday.jpg

Samtidigt växer också den medvetna konsumtionen. Fler handlare väljer att lyfta fram hållbarhet, reparationstjänster och cirkulära alternativ under kampanjveckan. Vissa butiker har till och med valt att stå utanför rean helt för att markera ett ställningstagande mot överkonsumtion.

Oavsett inställning är Black Friday här för att stanna och markerar början på en av årets mest intensiva shoppingperioder.